Schrijfmotorische therapie

Wat doen we bij schrijfmotorische therapie?

Bij schrijfmotorische therapie gaan we op zoek naar de hiaten in de schrijfontwikkeling en proberen we deze door middel van spelletjes en oefening te verbeteren. 

Voordat we met deze inoefening kunnen beginnen is het belangrijk om de beginsituatie van uw kind in kaart te brengen. Dit doen we door middel van een intakeformulier en een intakegesprek. Ook wordt er een observatie gedaan in de klas. Daarnaast zullen er ook meerdere testjes gedaan worden om te kijken waar het probleem zich precies bevindt. 

Beweging, vorm en ruimte

Bij schrijven gaat het over het bewegen op papier, over de vormen van de letters en over het ruimtegebruik tussen de letters, woorden en zinnen. 

Handschriftproblemen worden vaak gekoppeld aan de fijne motoriek, maar dit zit veel complexer in elkaar. Beweging, vorm en ruimte zijn gekoppeld aan de persoon die schrijft. De pengreep en lichaamshouding geven een stuk van de persoonlijkheidsontwikkeling weer.  Kennis en inzicht van de persoonlijkheidsontwikkeling is onmisbaar bij het goed leren schrijven van een kind. 

De handelings- en waarnemingsrichting spelen een belangrijke rol, net zoals het dominantieprofiel van het kind. 

Met de techniek van tegenwoordig, lijkt een goed handschrift minder belangrijk te worden. Dit is echter niet het geval. Als een kind krampachtig schrijft, gaat alle energie naar het schrijven, in plaats van naar hetgeen wat geleerd moet worden.

Ook het schrijftempo en de leesbaarheid van het handschrift is van groot belang. Niet alleen om het tempo bij te kunnen houden en zodat het werk terug te lezen is, maar ook om spellingsmoeilijkheden te verminderen. 

Intake

Tijdens de intake kunnen we bespreken of het wenselijk is om een uitgebreide screening bij jouw kind te doen. Aan de hand van deze uitgebreide screening zal ik een plan maken om het kind een stevig fundament te geven. Zie het als een huis, als het fundament aan de onderkant (de ontwikkeling) niet goed is, dan zal het huis scheef gaan staan of erger nog instorten. Bij kinderen die nog actieve primaire reflexen hebben of een ontwikkelingsfase niet goed doorlopen hebben kan het leren moeilijkheden geven. 


Wanneer is schrijfmotorische therapie aan te raden?

Herkent u uw kind in één of meer van de volgende kenmerken: